fbpx
Записаться на консультацию

Підготовка дитини до школи

Підготовка дитини до школи – це важливий процес, який включає цілий комплекс заходів: розвиток самостійності, творчий розвиток, розвиток певних навичок (читання, письмо, математика).

Коли говорять про «готовність до школи», то мають на увазі не окремі вміння та знання, а їх певний набір, в якому присутні всі основні компоненти.

Не можна не визнати, що навчання може бути ефективним тільки в тому випадку, коли першокласник володіє необхідними і достатніми для навчання якостями.

Сформувати всі ці якості неможливо за рік або навіть два до школи. Як говорила М. Монтессорі:

«Освіта дитини починається з моменту його народження».

Вік 0-3 – це той період, коли дитина проходить первинну адаптацію. Тут закладається фундамент його майбутньої особистості і формується її характер.

М. Монтессорі розробила спеціально підготовлене середовище, яке допомагає всебічно розвиватися дітям природним чином. І підготовка дитини до школи – один з компонентів цього розвитку.

Підготовка дитини до школи в наших центрах Монтессорі

Розвиваємо самостійність

У нашому центрі, починаючи з віку від 1 до 3 років, діти, які відвідують групу з мамою (Baby Little Stars) і тоддлер групу (Little Stars) розвивають самостійність, до якої дитина активно прагне. Завдання дорослого – допомогти дитині у цьому. Тому викладачі в першу чергу допомагають дитині сформувати навички самообслуговування. Вчать їх переодягатися, одягати взуття, доглядати за навколишнім середовищем, що допомагає розвинути їх дрібну моторику, навчити самостійності.

1394

У класах, де навчаються дітки від 3 до 6 років (First Steps та Little Einsteins), схожі навчальні матеріали, що і в групах 1-3, але вже більш ускладнені, тому що саме вони розвивають волю, самостійність і відповідальність, яка розвивається в дитині зустрічаючись з труднощами.

В кожній групі дуже багато активностей зав’язано на побутових домашніх справах. Це пов’язано з тим, що у багатьох сім’ях простір не організований безпечним і відкритим для дитини, щоб вона мала змогу готувати їжу, одягатися і роздягатися самостійно, прибирати за собою, доглядати за твариною, прибирати в кімнаті (не тільки іграшки, але і мити вікна, полірувати дерево та скло), прати і прасувати, і робити ще багато таких зрозумілих і природних справ для нас, дорослих, але які ми так боїмося довірити дітлахам.

Всі ці заняття, що на перший погляд звичайні і незначущі, готують дитячу руку до письма (до вивчення мови), мозок до математики. Усі ці заняття побічно готують дитину до нових, більш інтелектуальних для неї речей.

Таким чином, розвиток самостійності – це один з важливих факторів підготовки до школи.

Розвиваємо творчо

Діти разом з педагогом співають, грають на музичних інструментах і вчать вірші. Це вік вбирання, тому ніхто не змушує дітей заучувати або щось робити, просто це роблять дорослі, а діти самі починають повторювати.

Педагоги проводять звукові гри (для розвитку фонематичного слуху), щодня спілкуються, читають книги, дискутують і розмірковують. Без цього не буде інтересу до вивчення мови.

В якийсь момент (близько 4 років) у дитини з’являється стійкий інтерес до букв, до письма, тоді педагог показує йому матеріали, які вже безпосередньо пов’язані з письмом і читанням. Діти спочатку пишуть букви (обводять шорсткі букви), пишуть їх крейдою, на піску, потім на папері, виписують слова, а потім і фрази на спеціальному алфавіті (ось для цього і потрібен фонематичний слух, інакше просто не зможеш почути, з яких звуків складається слово) і буквально через 1-2 місяці діти починають самі читати, не помічаючи цього!

1359

Після цього йде вивчення роду, чисел, частин мови, все це на рівні, зрозумілому дитині цього віку, через інтерес (наприклад, прикметник показується через гру у ферму, де стоять різні тварини), для них це в задоволення. Так, через творчий розвиток, відбувається підготовка дитини до школи.

Приблизно в цьому ж віці починається період, коли математичний розум дитини теж починає вимагати більшого. Педагог спочатку показує кількість. Не цифри, а саме кількість, адже не зрозумівши його, цифри нічого не означають. Малюки вивчають кількість на сенсорному рівні, тоді мозок дитини запам’ятовує, фіксує ці образи, діти починають розуміти математику без особливих проблем. Потім дитині показують не просто десять цифр, а відразу десяткову систему, від одиниць до тисяч, і дитина починає досить рано формувати складні числа, а потім і складати, віднімати, множити і ділити.

Тут дитина сама обирає матеріал з усього розмаїття середовища, вона може сама вирішувати, коли його взяти і як довго з ним займатися.

Пропонуємо спеціально підібраний дидактичний матеріал

Середовище, в якому знаходяться учні наших Центрів, являє собою спеціально підібраний дидактичний матеріал з чіткою логікою побудови. У цьому матеріалі присутні всі необхідні компоненти для різнобічного розвитку дитини в залежності від його віку та сенситивних періодів, а також для підготовки до школи.

У класах є спеціальні предмети, що розвивають моторику (наприклад рамки з гудзиками, застібками, блискавкою, шнурками, липучкою, щоб дитина сама могла зрозуміти принцип їх дії і навчилася самостійно застібати одяг, взуття).

1354

У цей час діти також займаються з сенсорними матеріалами, які дозволяють розвинути всі органи їх почуттів. Для дитини почуття – це канали, через які вона пізнає навколишній світ. Марія Монтессорі говорила: “Чуттєве сприйняття становить головну і чи не єдину основу розумового життя”.

Ось як можна уявити схематично логічну нитку, яка зв’язує розвиток органів почуттів і мислення: Враження, що впливають на органи чуття, – відчуття – уявлення – асоціації уявлень – запам’ятовування – аналіз – мислення.

Таким чином дитина, приходячи в середовище, може обрати дійсно те, що їй потрібно в даний момент, реалізовуючи свою програму всебічного розвитку.

Ще один важливий момент – всі матеріали представлені в єдиному варіанті, другого такого матеріалу в класі немає. І якщо дитина хоче взяти матеріал, з яким вже займається хтось інший, йому доведеться почекати. Таким чином дитина вчиться терпінню, вкрай необхідному в нашому житті.

У кожному матеріалі закладений контроль помилок, тобто дитина самостійно, не вдаючись до допомоги дорослого, може перевірити правильність виконання завдання і за необхідності виправити помилку.

Це дозволяє розвивати не тільки ініціативність, а й позитивну самооцінку, реально оцінювати свої сили, займатися тим, чим хочеться «не за вказівкою», а тому що дійсно є бажання.

Що можуть зробити батьки для підготовки дитини до школи:

читайте дитині книги, розмовляйте про прочитане;

відповідайте на запитання дитини і задавайте їх самі;

готуйтеся до школи разом: обирайте ручки, зошити, ранець, шкільну форму;

складіть і дотримуйтеся режиму дня;

сформуйте у дитини позитивне ставлення до школи.

Parents