Записаться на консультацию

Монтессорі-середовище в класах

Монтессорі-середовище – це цілий всесвіт, в якому перебуває дитина під час занять, наповнений сотнями цікавих для нього предметів і де дитині надається можливість свободи вибору пізнавальної діяльності. Монтессорі-середовище складається зі спеціальних дидактичних матеріалів і посібників, займаючись з якими дитина отримує всебічний розвиток. Дуже важливо, що все, що знаходиться в Монтессорі-класі, є у вільному доступі для дитини. Монтессорі-середовище має чіткий поділ на різні зони: практики, сенсорики, математики, мови, знання й розуміння світу.

Практика

_RAM8254

Зона навичок практичного життя дає дитині можливість освоїтися з предметами і справами повсякденного життя. Матеріали і вправи в цій зоні можна розділити на кілька груп:

    • Загальнопідготовчі (як ходити по класу, як носити стілець, як носити різні об’єкти, як пересипати і переливати …),
    • По обслуговуванню самого себе (застібання одягу, миття рук, полірування взуття, приготування їжі …),
    • По догляду за навколишнім середовищем (підмітання, догляд за рослиною, миття столу …),
    • Особливі види руху і соціальні навички (як вітатися, як запропонувати допомогу, як накрити на стіл …).

За допомогою цих вправ, дитина стає самостійною і впевненою особистістю.

Сенсорика

Portrait of Baby girl and her mother playing at home

Зона сенсорного розвитку є однією з найбільш важливих для дітей. З самого народження дитина отримує масу уявлень про навколишній світ через свої почуття: зір, дотик, смак, нюх, слух, тактильні відчуття. Тому дуже важливо ці почуття розвивати і витончувати.

У зоні сенсорного розвитку дитина дізнається, що таке довжина, ширина, колір, потім вчиться розрізняти відтінки кольорів, силу звуку. Дитина поступово освоює, впорядковує свої сенсорні еталони, розширює словниковий запас, вчиться порівнювати, вимірювати, упорядковувати, мислити логічно і точно, розвиває уяву і творче мислення, пам’ять і спостережливість.

Ця зона опосередковано готує дитину до математики.

Математика

Colorful wooden Number Set

Зона математики – всі матеріали цієї зони спрямовані на те, щоб шляхом практичних маніпуляцій зі спеціальними дидактичними Монтессорі-матеріалами, дитина опановувала основними математичними поняттями.

З їх допомогою дитина має можливість навчитися:

– рахувати до 100, 1000 і більше,
– розуміти суть десяткової системи,
– оперувати поняттями «одиниця», «десяток», «сотня», «тисяча»,
– записувати числа,
– виконувати арифметичні дії, у тому числі множення і ділення,
– а також вивчати властивості геометричних фігур.

Мова

Little girl making greeting card for her mom on mother’s day

Зона мовного розвитку – у ній діти:

– розширюють словниковий запас,
– розвивають фонематичний слух та усне мовлення,
– опановують граматичними формами,
– готують руку до листа,
– знайомляться з друкованими та письмовими буквами,
– читають
У цій зоні багато матеріалів, що провокують дитину на складання слова з допомогою рухомого алфавіту, діти складають, читають пропозиції, і навіть маленькі історії. Вони вчаться знаходити узагальнюючі поняття, взаємозв’язки, що так важливо і цікаво для дитини дошкільного віку!

Знання та розуміння світу

1381

Зона знання і розуміння Світу

У цій зоні дитина пізнає навколишній світ, набуває елементарні знання в сфері природничих наук, знайомиться з поняттями Земля, Всесвіт, і стає невід’ємною її частинкою.

У цій зоні знаходяться кімнатні рослини, домашні тварини, посібники з природничих наук (всілякі карти, глобуси, календарі, годинник і т.д.), інвентар для проведення дослідів. Заняття в цій зоні спрямовані на навчання способам добування інформації з навколишнього світу, історії, географії, астрономії, анатомії. Дитина зіставляє, порівнює, аналізує, впорядковує свої життєві враження і переживання. Дитина не тільки усвідомлює себе, але і своє місце в світі.

Творчість

1295

Зона творчої діяльності – це зона максимальної свободи творчого самовираження дитини за допомогою малювання, ліплення, аплікації і т.д. У цій зоні дитина працює з найрізноманітнішими природними матеріалами і знайомиться з різними видами мистецтв.

В Монтессорі середовищі поряд зі свободою існують:

Вибір діяльності

Вибір способу роботи

Вибір тривалості роботи

Вибір партнера

Вибір у спілкуванні

Вибір місця роботи

Однак в навчальних класах існують і свої правила – не заважати іншим (дотримуватися тиші, не бігати і не кричати, для цього є спеціальні місце і час). Працювати можна за столиками або на спеціальних килимках.

Твоя свобода закінчується там, де починається свобода іншого. Не можна без дозволу втручатися у діяльність іншої дитини. Попрацював – прибери матеріал на те місце, де він стояв і в тому вигляді, в якому брав. Матеріал повинен використовуватися за призначенням.

В такому середовищі дитина вчиться:
1. Порядку як в просторі, так і у власних думках,
2. Доводити розпочате до кінця
3. Робити вибір і облаштовувати свій робочий простір
4. Прислухатися до побажань інших людей

Все це допомагає як розвитку самодисципліни, так і розумінню й прийняттю суспільних норм і правил.

Роль педагога зовні здається незначною і малопомітною. Він стоїть, дивиться, щось фіксує, не проявляючи ніяких активних дій, до яких ми звикли в традиційному навчанні. Але це тільки на перший погляд. Тільки спостережливий і психологічно компетентний педагог зможе надати адекватну допомогу дитині. Він повинен добре знати презентації матеріалу і повинен вчасно показати дитині цю презентацію, щоб в подальшому вона змогла працювати самостійно.

У роботу дитини педагог має право втручатися тільки, якщо порушуються основні правила (загроза життю і здоров’ю самої дитини або іншій дитині). Правильні і своєчасні презентації допомагають дитині швидко й ефективно освоїти матеріал. А значить, розвинути пам’ять, логіку, вміння працювати за зразком, навчитися максимально концентрувати свою увагу на сюжеті матеріалу. У кожній групі Монтессорі повинні бути діти різного віку, бо і в житті ми не зустрічаємося з людьми тільки одного віку.

Цей принцип якнайкраще розвиває соціальні навички у дітей. Молодші вчаться у старших, старші допомагають молодшим. Діти спонукаються до навчання, співпраці та допомоги один одному, формується почуття взаємодопомоги, відповідальності.

Якщо в класі багато дітей, відмінності їх характерів виявляються краще, досвід стає більш різноманітним. Якщо ж дітей мало, то картина буде зовсім іншою. Саме досвід спілкування удосконалює дитину.

Кожна дитина розвивається у своєму власному темпі, тому немає сенсу порівнювати її з іншою дитиною. Ми можемо тільки проводити періодичну діагностику досягнень дитини щодо його самого. Це дозволяє дитині розвивати позитивну самооцінку і впевненість в собі.

Підготовлене середовище – найважливіший елемент педагогіки Монтессорі. Без неї вона не може функціонувати як система. Вона дає дитині можливість поступово, крок за кроком звільнятися від опіки дорослого, ставати незалежним від нього. Тому обладнання в будинку або школі повинно відповідати зростанню, пропорціям і віку дитини.

Таким чином, дитина пройшла величезний шлях з розвитку самого себе, в спеціально підготовленому середовищі, сформувавши всі навички, необхідні для наступної значної епохи його життя – школи.