Записаться на консультацию

Методика Монтессорі

Ранній розвиток дитини за системою Монтессорі

Сьогодні важко знайти людину, яка б не знала ім’я Марії Монтессорі і не чула про існування методики Монтессорі. Але, в більшості випадків, цим все і обмежується. Про те, що являє собою система Монтессорі і навіщо вона потрібна, більшість людей не мають ні найменшого уявлення. Тому зараз ми спробуємо заповнити цю прогалину.

Мария МонтессориМарія Монтессорі (1870-1952) – це італійський лікар і педагог, яка розробила власну педагогічну систему, що завоювала величезну популярність у світі.

Марія була першою жінкою в історії Італії, яка закінчила курс медицини. У 1896 році вона отримала диплом лікаря і стала однією з перших в Італії жінок-лікарів. Марія стала займатися проблемою розумово відсталих дітей і розробляти для них методики навчання. В основі її методики лежав принцип саморозвитку.

І незабаром несподівано з’ясувалося, що діти, які проходять навчання у Марії Монтессорі, обганяють здорових дітей в навичках письма, рахування і читання. Це була справжня сенсація! Звідси випливав очевидний висновок: методика Монтессорі ефективна, а методика навчання здорових дітей – ні. А значить, вирішила Марія, необхідно створити нову методику навчання здорових дітей. Вона присвятила цьому все своє життя і результатом стала революційна методика навчання дітей, визнана у всьому світі.


Методика раннього розвитку Монтессорі: основні принципи

1. Повага до особистості дитини.

Основа методики Монтессорі – повага до особистості дитини, його свободи, потребам та інтересам. Кожна дитина – це унікальна особистість, яка розвивається за своїми законами. А батьки і педагоги повинні допомагати цій особистості розкриватися і розвивати свої здібності.

2. Саморозвиток.

Сенс методики Монтессорі полягає в самовихованні, самонавчанні та саморозвитку дитини. Тобто дитина повинна розвиватися самостійно. А вихователь допомагає їй в цьому. Даний принцип можна сформулювати так: «Допоможи мені зробити самому».

3. Ранній розвиток.

Марія Монтессорі вважала, що “Найважливіший період в житті – не протягом навчання в університеті, а самий ранній, період від народження до шести років. Тому що це вік, в якому формується інтелект людини, його найважливіше знаряддя. І не тільки інтелект, але і всі можливості його психіки: в жодному іншому віці дитина так не потребує інтелігентної, кваліфікованої допомоги. І будь-яка перешкода, що заважає його творчій продуктивній роботі, знижує його шанси досягти досконалості” (з книги М. Монтессорі “Вбираюча свідомість”).

Сучасні психологічні дослідження демонструють: від народження до 4 років людина розвиває 50% свого природного інтелекту, а у віці від 4 до 8 років – ще 30%. Це означає, що дуже важливо не упустити ранній етап розвитку дитини.

4. Свобода.

Свобода – один з основоположних принципів методики Монтессорі. Вільний розвиток, вільне навчання. Дитина сама вибирає, чим і як довго вона займатиметься.

5. Монтессорі-матеріали.

Монтессорі-матеріали – це величезний комплекс спеціально розроблених навчальних посібників плюс розвиваючі ігри. Всі посібники виготовляються з натуральних матеріалів.

Педагог надає в розпорядження дитини навчальні матеріали та показує, як з ними поводитися. Дитина спочатку працює з матеріалом так, як йому показали, а потім виконує різні вправи.

6. Монтессорі-педагоги.

Монтессорі-педагог – це не авторитарний вчитель, до якого ми звикли. Він не сидить за столом перед класом, а займається з дітьми.
Це людина, яка тактовно допомагає дитині розвиватися. Він показує правильний спосіб роботи з тими матеріалами, які вибирає сам малюк. Далі він дає можливість дитині займатися з матеріалом самостійно.

Якщо дитина робить помилку, педагог намагається не втручатися, дозволяючи дитині знайти помилку самостійно. Тобто дитина повинна навчатися на власному досвіді, роблячи помилки і виправляючи їх. Якщо ж педагог бачить, що потрібно допомогти дитині, то відразу ж робить це.
Таким чином, Монтессорі-педагог навчає дитину роботі з матеріалом, потім спостерігає за самостійною роботою дитини і приходить йому на допомогу в потрібний момент.

7. Індивідуальний темп.

Важливий елемент методики Монтессорі – можливість для кожної дитини розвиватися в своєму індивідуальному темпі.

Одна дитина може кілька днів займатися з одним і тим же матеріалом, а інша зможе швидше переходити від одного матеріалу до іншого.

Тому в групі можуть одночасно навчатися діти з різними здібностями, і при цьому не заважати і не гальмувати один одного.

8. Монтессорі-клас.

Це не клас, де діти сидять за партами.

Монтессорі-клас містить різні зони:

  • Зона реального життя. Тут діти вчаться самостійно одягатися, мити, чистити, перемішувати, вирізати, розмальовувати і т.п. Діти розвивають велику і дрібну моторику, а також концентрацію уваги.
  • Зона сенсорного розвитку. Тут діти вивчають навколишній світ (розрізняють вагу, колір, висоту, довжину предметів та ін.), вчаться розуміти та розрізняти розмір, форму та колір, вчаться слідкувати очима зліва направо, що допомагає опанувати читання.
  • Зона розумового розвитку дитини. Вивчення мов, географії, математики, природничих наук.
  • Зона рухомих вправ. Для цього на килимку або на підлозі намальована лінія у вигляді кола, яка використовується для вправ з розвитку рівноваги та координації рухів, а також уваги.

Дитина сама обирає зону і конкретний Монтессорі-матеріал, з яким хоче працювати. Вона може працювати одна або з іншими дітьми, цей вибір вона теж робить зазвичай сама. А вчитель допомагає дитині організувати свою діяльність.

За допомогою методики Монтессорі дитина розвиває логічне мислення, увагу, творчі здібності, пам’ять, уяву, дрібну і велику моторику. Методика Монтессорі допомагає освоїти навички спілкування, а також елементи побутової діяльності, що сприяє розвитку самостійності.

Ранній розвиток дитини – це не мода, а необхідність. І методика Монтессорі, що ґрунтується на повазі до дитини, допоможе виростити вільну, гармонічну та всебічно розвинуту людину.

Центри раннього розвитку

Звертайтеся в наші дитячі центри розвитку за методикою Монтессорі:

Центр раннього розвитку Київ

Центр раннього розвитку Одеса